Over ons

Stichting Eigen Huis Zorg is de werkgevers stichting van Stichting Eigen Huis Amsterdam Noord. Het is een kleinschalig ouder-/wooninitiatief waar 6 volwassen kunnen wonen. Ouders/verzorgers vormen samen het bestuur van de stichting. Eigen Huis Amsterdam Noord. Vanuit deze stichting worden de bestuursleden benoemd voor de Stichting Eigen Huis Zorg.

De bewoners hebben allen een verstandelijke beperking, waarvan sommigen gecombineerd met een stoornis in het autismespectrum (ASS). Zij zijn niet in staat om zonder begeleiding zelfstandig te wonen. Om die reden is per november 1997 in samenwerking met de woningcorporatie YMERE in Amsterdam dit ouder-/wooninitiatief in de Orionstraat (Tuindorp Oostzaan) gerealiseerd.

Voor alle bewoners was grote behoefte aan woonbegeleiding op maat en de ouders namen het initiatief om een stichting op te richten om te komen tot een gezamenlijke woonvoorziening bij hen in de buurt.

De woningcorporatie zorgde ervoor dat op deze locatie 3 bestaande woningen met elkaar werden verbonden. Daarbinnen zijn 6 zit-slaapkamers gerealiseerd met voldoende sanitaire voorzieningen. Er is een slaap- en werkruimte voor de begeleiding met eigen sanitair en een gemeenschappelijke woonkamer met keuken.

Iedere bewoner heeft een eigen huurcontract met de verhuurder. Hierdoor komen bewoners in aanmerking voor huurtoeslag. Wonen en zorg zijn gescheiden en voldoen aan de voorwaarden voor financiering van de zorg vanuit een PGB.

In het verleden werd de zorg verleend door een grote zorgverlener. Sinds mei 2015 heeft Eigen Huis een aparte stichting, Stichting Eigen Huis Zorg, waarbij de (woon)begeleidsters in dienst zijn.